In de wereld van kappers is er een nieuw fenomeen ontstaan: klanten die (naast reviews) hun ervaringen nu ook op video vastleggen en delen op TikTok en Instagram. Terwijl je als kapper druk bezig bent om de perfecte look te creëren, kan het zomaar zijn dat je klant haar ongefilterde mening over je diensten online gooit. Dit fenomeen is zowel fijn als uitdagend, en het roept vragen op over hoe we hiermee om moeten gaan.
De klant is koning... op social media
Stel je voor: je bent bezig met het stylen van een klant, terwijl je dat doet haalt zij haar telefoon tevoorschijn om een video op te nemen. Ze filmt het hele proces en deelt het met haar volgers, maar wat als ze ook een kritische noot toevoegt (bijvoorbeeld achteraf wanneer ze weer in de auto zit)? De kijkers waren niet bij het overleg dat je met deze klant hebt gehad, misschien heb je een gewenste behandeling wel afgeraden of juist iets geheel anders geadviseerd? Misschien had deze klant 'niet haalbare' verwachtingen? En dan sta je met je goeie gedrag ineens op Tiktok! HELP!
Dit kan voor veel kappers een stressvolle situatie zijn. Aan de ene kant is het geweldig dat klanten zo betrokken zijn bij hun haarervaring en deze willen delen. Aan de andere kant kan een ongunstige video je reputatie flink schaden.
Hoe Gaan We Hiermee Om?
Het is belangrijk om te beseffen dat deze sociale media-ervaring een kans kan zijn in plaats van een bedreiging. Waar sommige kappers inmiddels een Social media ban in hun salon hebben heb ik hier juist enkele tips om deze nieuwe realiteit te omarmen:
1. Communiceer Duidelijk: Zorg ervoor dat je tijdens het overleg duidelijk uitlegt welke stappen je gaat nemen en waarom. Dit helpt om misverstanden te voorkomen wanneer ze haar ervaring online deelt. Soms kun je beter kiezen om een behandeling niet te doen in plaats van wel, zeker wanneer je de klant niet kent en jij je bedenkingen hebt of haar wensen haalbaar zijn.
2. Moedig Positieve Reviews aan: Vraag je klanten om hun positieve ervaringen online te delen. Een memo sticker op de spiegel (ben je niet tevreden vertel het ons, ben je tevreden, laat het de wereld weten) kan hen aanmoedigen om leuke momenten vast te leggen en online te delen. Kappers zijn daar vaak nog te bescheiden in terwijl de klant het wellicht leuk vindt om een 'ambassadeur' voor jouw salon te zijn.
3. Wees Voorbereid op Kritiek: Kappers zijn net echte mensen ;): Niet elke ervaring zal perfect zijn. Als je klant ontevreden is en dit online deelt, pak het dan professioneel aan. Ga het gesprek aan, nodig de klant uit en laat jouw service bereidheid zien. Grote kans dat ze deze ervaring ook zal posten en zo buig je iets negatiefs om naar iets positiefs! Het toont aan dat je om je klanten geeft en bereid bent om te leren van feedback.
Kortom,
Ook de wereld van de kappers verandert, en sociale media speelt daarin een grote rol. Maar het kan zomaar een prachtige kans zijn. Heb je mazzel en iemand in je team die dit helemaal leuk vindt? laat hem/haar regelmatig iets posten. Nodig Influencers (met een groot bereik/jouw doelgroep/regio) uit en bied ze een kappersbehandeling aan op rustige momenten, wie weet ga je met je salon viraal :) ....en ga jij profiteren van de kracht van sociale media.