menu
Typisch Haar | 22 Feb 2024 | Blog

Is jouw salon authentiek?

We weten inmiddels allemaal dat het belangrijk is om een eigen sfeer/stijl te hebben in je salon. 

Een consument wil op een verjaardag kunnen uitleggen waarom hij/zij bij jou klant is. Men wil ergens bij horen en is daar trots op. Als saloneigenaar heb je hierin dus een prachtige kans. Laat jij voldoende 'eigenheid' zien met je salon?

En wanneer ben je precies authentiek? Het is van belang dat jij weet wat jouw stijl is, wie jij bent en dat je daar dicht bij blijft. Als werkgever/ondernemer kun je jouw eigen stijl helder uitdragen. Het is wie jij bent als mens met een gezond laagje zakelijkheid . De werknemers van nu accepteren geen autoritair gedrag meer (gelukkig!) maar willen een betrouwbare verbinder waarbij waardering, ontwikkeling en een stukje vrijheid op een gezamenlijke 1ste plaats staan. De goudzoekers onder ons zijn als kikkers in een emmer, zo snel ze kunnen springen zijn ze pleite, dus hier moet je het niet van hebben. Een goed salaris is welliswaar mooi meegenomen maar echte verbinding is key. Dit laatste voelt de klant ook en dat is ook niet geheel onbelangrijk;)

Bij zowel de Copy Cat salons als de goudzoeker-werknemers is het vuurtje snel opgebrand. Ze lijken snel te gaan maar komen meestal niet ver, er is geen echte passie en zeker geen authenticiteit. Op zich niets mis mee wanneer je hier bewust voor kiest (en wanneer je slechts een korte tijd succesvol wil zijn). Velen zijn bij het beginnen van een salon blij dat er een budget is om überhaupt een locatie te kunnen bekostigen. Voordat je begint is het goed om na te denken over een aantal relevante dingen (alhoewel verandering altijd nog kan);

1. Past de uitstraling wel bij je?

* Heb je jouw salon ingericht volgens de laatste trends of heb je gekozen voor een eigen stijl? Denk eens na van welke interieurstijlen jij eigenlijk blij wordt. Een interieur hoeft niet perse duur te zijn. De consument houdt van een 'eigen' stijl. Ze willen jouw stijl herkennen in je bedrijf. Geen eenheidsworst dus. Een antiek rotan stoeltje verteld een verhaal! Laat alle mode gevoelige grillen voor wat ze zijn, ze vervelen snel. En focus je op wat bij jou past, en dus automatisch ook bij jouw (toekomstige) doelgroep klanten!

2. Is jouw aanbod origineel?

* Neem je kappersmenu af en toe eens kritisch door. Kijk er eens naar door de ogen van een 'chef kok'. Heb je alleen de standaard gerechten (behandelingen) als aanbod of ben je in staat om zelf nieuwe gerechten (behandelingen) te bedenken. Verras je team en jouw klanten af en toe met iets nieuws! Iets waar JIJ sowieso blij van wordt (dan wordt jouw doelgroep dat vast ook). Houd jij bijvoorbeeld van spa behandelingen, bedenk dan eens een SPA TREATMENT in jouw salon. En wees daarbij zo creatief mogelijk! Waar een wil is...! Een Balinese hoofdhuidmassage? een schoudermassage? Warme compresdoekjes? Handmassages? De juiste muziek & geur? Klankschalen? Etc. Of heb je een salon waar juist veel ouderen komen? Pas daar je muziek op aan, creëer een VINTAGE TREATMENT waarbij bijvoorbeeld nagels lakken en epileren inbegrepen is. Bied deze groep aan om ze te halen/brengen op gezette tijden. Tik een vintage droogkap op de kop, maak een super knus plekje en serveer als hapje 'the good old' boterhamworst met augurk!

3. Past jouw merk bij jou ?

* Is jouw merk voor iedere kapper of selectief? Past de uitstraling en denkwijze van deze firma bij jou? Weet jouw salesmanager ook daadwerkelijk wie jij bent en past hij zijn/haar aanbod daar op aan? Of werk je met een firma die 'massa is kassa' als doelstelling heeft? Kies als uitstraling voor jouw salon voor een nichemerk waarvan het ook lijkt alsof jij het zelf gemaakt zou kunnen hebben. Met jouw type geur, uitstraling & werking. Kies voor een firma die de tijd en moeite neemt om jou daadwerkelijk te leren kennen! Wees ook niet bang om te veranderen omdat je misschien zelf ook verandert!

4.  Weten jouw werknemers wie jij precies bent? 

Kunnen ze vertellen voor wie ze werken en zijn ze daar trots op? Moeten werknemers zich naar jou schikken of is er ruimte voor hun eigen creativiteit? Waar je 'vroeger' alle facetten van ons vak moest uitvoeren komt er steeds meer ruimte (gelukkig) voor specialisaties. Wanneer je mensen bij je wilt houden kun je ze namelijk maar t beste zoveel mogelijk datgeen laten doen wat het dichts bij hun hart ligt! Laat jouw mensen dus ook authentiek zijn! 


LIEFS vanaf een super kneuterig terrasje in Italië (zie foto), waar authenticiteit naar mijn idee is uitgevonden. Geen strak gepolijste toeristische trekpleister maar rustiek  en heerlijk 'houtje touwtje'  .... Authentiek! 










Bekijk deze blogs ook

Help ... er zit een Tiktokker in mn stoel

De kracht van nu

Over dood, rouw en boodschappen doen