menu
Typisch Haar | 17 Oct 2023 | Blog

Alleen ga je sneller, samen kom je verder! Bert de Zeeuw

Laat je inspireren door Typisch Haar gast-blogger Bert de Zeeuw


"Multitasking dat is wat we doen en daarom is het als eigenaar belangrijk om je medewerkers te ontzorgen. Een bakker bakt, een slager slacht, een kapper kapt, zo werkt dat allang niet meer. Naast de ambachten die we uitvoeren moeten we op onze Hospitality letten en een Storyteller zijn met een plan van aanpak. En om het onderscheid te maken moeten we op de hoogte blijven van trends en online zichtbaar zijn om niet met een mond vol tanden te staan als een klant met iets nieuws komt. Advies geven over het verzorgen van het door jou behandelde haar en daarbij er zelf ook nog eens goed uitzien. Het is best een hele waslijst. Maar hoe doe je dat nu, het ontzorgen van je medewerkers, dit kan door structuur aan te brengen, regels samenstellen waarbinnen ze de vrijheid hebben om zichzelf te kunnen ontwikkelen. 

Circle of Quality

Ik werk met een Circle of Quality dit geeft mijn mensen de mogelijkheid om te doen wat ze echt leuk vinden. Hoe werkt het: Ze vullen 3 cirkels in, de grootste vullen ze in met wat ze het leukste vinden om te doen, bv kleuren, de middelgroots wat ze als kapper doen, b.v. knippen langhaar en in de kleinste cirkel wat ze minder leuk vinden om te doen, b.v. kort haar. Met deze gegevens worden klanten ingeboekt waardoor ze van de 10 klanten b.v. 7 kleur klanten hebben, 2 lang haar knippen en 1 kort haar knippen. Dat maakt het werken een stuk leuker als ze doen wat ze leuk vinden en daar ook een specialisme in kunnen ontwikkelen, de trainingen die ze krijgen worden hierop afgestemd zodat ze niet onnodig hoeven te trainen, zeker nu de ANKO heeft besloten dat ze 100% de uren vergoed krijgen kun je veel concreter trainingen geven. Wat ik hiervoor terugvraag van mijn medewerker is dat ze een training geven in hun specialiteit (grootste cirkel) en quality coach zijn van hun specialiteit om het niveau binnen het team goed te houden. 

Buddy

Voor de junioren en medewerkers die minder dan 5 jaar samen met mij werken hebben we een buddy programma. Een buddy is een medewerker die langer dan 5 jaar samen werkt met mij en precies weet wat er van ze wordt verwacht en hoe wij werken, tevens is dit ook een vertrouwenspersoon waar ze alles tegen kunnen zeggen en die hun begeleid op de werkvloer. 

Human Journey

2x per jaar doen we een “Human Journey” waar we met z’n allen een rondje door de zaak doen van “check-in” tot “check-out” en alles door de ogen van onze klant bekijken, met tussen door tips en tricks over trends die door collega’s in hun specialisatie worden gegeven.

We zijn altijd maar bezig met onze visie te vertellen naar de buitenwereld en onze klanten maar vergeten dat het onze medewerkers zijn die onze visie uitdragen, zij moeten weten hoe het werkt, laat deze mensen de ambassadeur zijn van je bedrijf, maak ze trots. Want eigenlijk heeft ieder zijn eigen kapsalon binnen jouw bedrijf". 

Groet,

Bert


Bekijk deze blogs ook

Help ... er zit een Tiktokker in mn stoel

MysteryGuest

Mystery Guest September: Onze wereld gezien door de ogen van de consument

La Vita e Bella